Kraul, jest najszybszym i jednym z trudniejszych do opanowania stylów pływania. Pływanie kraulem wymaga bowiem od pływaka niesamowitej koordynacji ruchów i ogólnie dobrej kondycji. Oczywiście słynne powiedzenie mówi, że trening czyni mistrza i tak samo jest w przypadku nauki pływania kraulem. Opanowanie poprawnej techniki może zająć trochę czasu, ale absolutnie nie należy się zniechęcać. Korzyści płynące z opanowania stylu dowolnego zdecydowanie przeważają trudy, które należy pokonać, aby nauczyć się poprawie pływać. Znajomość najczęściej popełnianych błędów podczas pływania kraulem z pewnością będzie bardzo pomocna w procesie doskonalenia swojej techniki.

Kraul – prawidłowe ułożenie ciała w wodzie

Podstawowym błędem podczas kraula popełnianym przez początkujących pływaków jest nieprawidłowe ułożenie ciała w wodzie. Problemem jest brak płaskiej pozycji. Oczywiście mowa tu o ćwiczeniach dla osób początkujących, a nie o profesjonalnych sprinterach, którzy pływając w wyścigu, przyjmują zupełnie inną pozycję. Nauka kraula powinna przede wszystkim uwzględniać spokój i koncentrację. Jeśli chcemy nauczyć się poprawnej techniki, musimy pamiętać, żeby w wodzie leżeć jak deska.

Rola pracy nóg w podczas pływania kraulem

Wydawać by się mogło, że nie ma nic skomplikowanego w pionowym ruchu nożycowym, który wykonują nogi pływaka w trakcie pływania kraulem. Tymczasem praca nóg ma kluczowe znaczenie i wymaga stałego doskonalenia. Jednym z najczęściej popełnianych błędów jest zbyt mocne zgięcie stopy w stawie skokowym. Takie ułożenie stóp uniemożliwia prawidłowe odepchnięcie. Innym ważnym problemem są zbyt sztywne nogi, które blokujemy w stawach kolanowych. Utarło się przekonanie, że nogi w stylu dowolnym należy jak najbardziej wyprostować. Niemniej jednak elastyczne nogi pozwalają pływakowi na szybsze i bardziej efektywne pływanie.

Co z oddechem?

Opanowanie prawidłowego sposobu nabierania powietrza podczas pływania kraulem jest dla początkujących pływaków dość sporym wyzwaniem. Właściwie nieodpowiednie zaczerpnięcie oddechu jest jednym z najpowszechniej występujących problemów, które znacząco obniżają komfort i efektywność pływania. Zdarza się, że pływacy próbują nabrać powietrza wyciągając głowę do góry. Tymczasem prawidłowa technika pływania kraulem jest taka, że powietrze nabieramy w momencie obracania się na boki. Nauka prawidłowego oddechu jest kluczowym elementem w nauce pływania i absolutnie nie należy jej lekceważyć.

Zbyt szybkie tempo

Wielu ambitnych pływaków marzy o tym, aby ich pływanie kraulem dorównywało poziomem profesjonalistom z olimpijskich basenów. Oczywiście istotą pływania kraulem jest osiągnięcie jak możliwie jak największe przyspieszenie, ale zanim osiągniemy poziom mistrzowski, warto nieco ochłonąć i skupić się przede wszystkim na doskonaleniu techniki. Kluczową kwestią jest optymalizacja tempa pływania na poszczególnych dystansach. Brak rozróżnienia w tej kwestii powoduje zbyt wczesne zmęczenie, obniżenie jakości techniki, a czasem skutkuje koniecznością zatrzymania treningu. Najlepszym pomysłem jest powolne rozpoczęcie treningu i stopniowe zwiększane tempa wykonywanych ćwiczeń. Na wystrzelanie z procy przyjdzie jeszcze czas.

Kraul – prawidłowa praca ramion

Rotacyjne ruchy ramion podczas pływania kraulem imitują w pewnym sensie ruchy wioseł. Opanowanie prawidłowej techniki pracy ramion jest najtrudniejszą kwestią, jeśli chodzi o naukę pływania kraulem. Jeśli ciało pływaka nie przemieszcza się mimo wykonywania rotacyjnych ruchów, dochodzi o tak zwanego efektu głaskania wody. Polega on na tym, że ręka zanurzona w wodzie prześlizguje się przez nią, nie tworząc przy tym żadnej siły napędowej. Dobrym pomysłem, który może pomóc rozwiązać ten problem, jest wyprostowanie ramienia i zwolnienie tempa pływania. Pomocne mogą okazać się także łapki pływackie.

Ćwiczenia doskonalące koordynację ruchową

Opanowanie poszczególnych elementów i praca nad techniką konkretnej partii ciała to zdecydowanie za mało, aby móc mówić o całkowitym opanowaniu stylu dowolnego. Niezwykle istotna jest w tym wszystkim koordynacja ruchowa, która powinna być stale doskonalona. Aby zsynchronizować ruchy podczas pływania, każdy ambitny pływak powinien pamiętać o stosowaniu dodatkowych ćwiczeń doskonalących, które wpływają na całą technikę i efektywność pływania.

Zobacz również:

Kategorie: Blog

0 Komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *